Ny utgave av Kraftposten er lagt ut !

Postet av Hans Martin Arnesen den 1. Apr 2020

Kraftposten

Medlemsbulletin for IL Kraftsport.             Nr. 04 - 2020.  17. årgang

OPPSLAGSTAVLEN

Idrett i koronaens tid
All organisert trening, samlinger, konkurranser er for tiden opphørt – og dette er ikke en april-spøk. Myndighetene fattet vedtaket torsdag 12. mars 2020. Lykkelig uvitende om hva som var i vente hadde vi på IL Kraftsports styremøte, 25. februar 2020, vedtatt å legge årsmøtet til 17. mars 2020.

Her er i all korthet noen konsekvenser av koronaviruset for virksomheten til klubb og forbund:
- Trening i Skedsmohallen er foreløpig avstengt. Årsmøtet har frist til 15. juni, eller kan tas digitalt.
- Norges Vektløfterforbunds Lederseminar og Ting, 28. og 29. mars på Radisson Blu, ble utsatt.
- VM benkpress i Pilzen, Tsjekkia og VM styrkeløft i Sun City, Sør-Afrika, er også utsatt.
- På toppen det hele er selveste Sommer-OL 2020 flyttet fram ett år, slik at åpning blir 23. juli 2021.

Støttetiltak
Kulturdepartementet slapp 18. mar 2020 den gledelige nyheten at norsk idrett og frivillighet får tildelt 600 millioner kroner i en tiltakspakke som i første omgang skal gjelde for mars og april måned.
 For øvrig er ekstra tildeling åpnet opp av Sparebankstiftelsen Sparebanken Vest (100 mill.), Gjensidigestiftelsen (15 mill.) og Stiftelsen Dam (20 mill.). I tillegg finnes ordinære støtteordninger som er relevante for idrettsorganisasjonen, som DNB Sparebankstiftelsen, LNU og Storebrand.

Hjemmetreningsprogram
Marius Jørve Arnesen og Amund Tjellaug Løvstad har utarbeidet et hjemmetreningsprogram.
Dietmar Wolf har også laget et slikt program. Alt dette finnes på Styrkeløftforbundets hjemmeside.
På facebooksiden til Østlandet Vektløfterregion er det lagt ut et tilsvarende oppsett for vektløftere.

NM-tildelinger 2021
Så litt om stevner. Styret i Norges Styrkeløftforbund har vedtatt å tildele NM Klassisk Benkpress 2021 til IL Kraftsport. Øvrige tildelinger er: NM Benkpress Utstyr 2021, Odin SK, NM Klassisk U/J/V 2021, Fræna AK og NM U/J/V Utstyr 2021, Sandnessjøen SK.

Eksakt dato for forskjellige NM i 2021 settes etter fastsettelse av de internasjonale mesterskapene.

SPORTSHJØRNET

EM Klassisk Styrkeløft Veteran 2020
Med knapp tidsmargin ble Veteran-EM arrangert mandag 09. – lørdag 14. mars 2020 i Albi, Frankrike. Norge stilte med 22 løftere. Fra IL Kraftsport, Rita Helen Simonsen og Hege Berntsen. Slik gikk det:
 - Sølv til Rita Helen Simonsen, Veteran 40-49/-52, med 115-67,5-155 = 337,5 kg. Sølv i

knebøy, sølv i benkpress, gull i markløft og 6 norgesrekorder i K5.
- 5. pl. til Hege Berntsen, Veteran 50-59/-72, med 125-50-147,5 = 322,5 kg. Bronse i markløft.

Kommende begivenheter

NM Benkpress Utstyr 2020 - utsatt
Sauda IL styrkeløft skulle arrangert NM benkpress utstyr, 27.-28. mars 2020, i Saudahallen, Sauda. Fra IL Kraftsport var påmeldt Lene Einarsen, Sven Jøran Haugen og Finn Bjerk.
Styrkeløftforbundet opplyser at mesterskapet vil bli forsøkt avholdt samme sted etter sommeren.

NM Klassisk Styrkeløft U/J/V 2020 - utsatt
Oslo SK skulle arrangert NM, 23-26. april 2020, i Athletica Domus, Trimveien 4, Oslo.

Påmeldte fra IL Kraftsport er Guro Bøe, Heidi Sighovd, Tone Glomstein, Hege Berntsen,
Tove Hansen, Espen Brager Pramm, Anders Rosén, Bernt-Erik Bergersen og Vebjørn Brastad.
Også dette mesterskapet vil bli forsøkt avholdt samme sted etter sommeren.

01. april 2020
Hans Martin Arnesen