Superdrakt - for ever?

Postet av Idrettslaget Kraftsport den 2. Jun 2011

Blant svømmerne ble det for et par år siden mye bråk om de nye superdraktene

Superdraktene var utviklet med romteknologi i samarbeid med NASA, se her

De nye draktene førte til at det ble satt over 100 nye verdens- rekorder i svømming i løpet av året 2008. Men flere av svømmerne, blant dem Norges sølvvinner fra OL, Alexander Dale Oen, gikk kraftig ut og kritiserte superdraktene som førte til rekordras i 2008. Han sa blant annet at det er trist at det blir stilt flere spørsmål om hvilke drakter utøverne har på seg, enn svømmerne som er inne i dem, se her

Og presidenten i Norges Svømmeforbund, Per Rune Eknes, skrev i Norsk Svømming Nr. 3, 2009: “For til tross for at mange allerede på kortbane-VM i Manchester våren 2008 utfordret FINA om å ta tak i spørsmålet, så skjedde det ikke noe før i januar i år. Da hadde trenere og utøvere laget så mye bråk om dette i media, og de nye rekordene ble satt av stadig nye og ukjente svømmere. Dette gjorde at svømming var og er i ferd med å bli latterliggjort, og det skjønte herrene i det internasjonale forbundet til slutt. Vi trenger en ærlig idrett. Lykke til i sommer!"

Det internasjonale svømmeforbundet, FINA (Fédération Internationale de Natation) måtte kapitulere og forby de nye superdraktene, se her

I styrkeløft trives vi tilsynelatende godt med våre superdrakter. Vel, ikke alle trives like godt, for på siste forbundsting ble det vedtatt å registrere utstyrsfrie resultater. Dette medfører at man nå kan se differansen på løfting med og uten utstyr - og uten utstyr forsvinner fort 150 kg av sammenlagtresultatet. Undertegnede skal ikke, slik som svømmerne, snakke om latterliggjøring av vår idrett. Imidlertid må det innrømmes at med hensyn til bruk av superdrakter er styrkeløft i en situasjon som er temmelig lik - for ikke å si identisk - med den svømmeidretten var i med sine superdrakter.

Når en utøver ligger på benken med over 300 kg i hendene og må dra vekten ned på brystkassen (ja, du leste rett, vekten må dras ned på brystet), da er det noe som ikke stemmer. Under Østlandsmesterskapet i vektløfting tidligere i år kom undertegnede i samtale med to av deltakerne, hvorav den ene var Ruth Kasirye. Naturligvis ble samtalen penset inn på forskjeller mellom vektløfting og styrkeløft. Da vi streifet innom benkpress, måtte jeg jo innrømme at med benkskjorte må vekten dras ned på brystkassen. Den spontane reaksjonen til mine samtalepartnere på dette var: “Ja, men det er jo juks!” Og jeg ble faktisk svar skyldig.

Svømming er en mye større idrett (197 medlemsland i 2008) enn styrkeløft, og FINA ryddet ganske raskt opp i spørsmålet om superdrakter. De fant ut at verdensrekorder kan kjøpes for dyrt, når det går på bekostning av idrettens rennomé.

Vil IPF ta tak i den tilsvarende situasjonen innen styrkeløft?

Svar: Aldri, så lenge utøvere og trenere ikke lager bråk.