Norgesrekorder i ØM

Postet av Idrettslaget Kraftsport den 23. Jan 2011

Det ble nye norgesrekorder under Østlandsmesterskapet i vektløfting

Østlandsmesterskap Vektløfting 2011

Tønsberg, lørdag 22. januar 2011

IF Tønsberg-Kameratene var arrangør og det var rundt 30 deltakere.

La meg først nevne at IL Kraftsport er medlem både av Norges Vektløfterforbund og Norges Styrkeløftforbund.

Det var 45 år siden sist jeg deltok i et mesterskap i vektløfting, nærmere bestemt Oslomesterskapet i 1966, der det ble gull i
kl. 75 kg. Imidlertid ble jeg nå motivert til å delta av mulighetene for å sette norgesrekorder i min vektklasse og alderskategori. Det begynner å bli veldig mange år siden sist en utøver fra Kraftsport satte norgesrekord i vektløfting - og undertegnede har ikke tidligere hatt den gleden og æren. Men det ante meg at norgesrekordene i klasse 77 kg, M8 (70-74 år), lå innenfor rekkevidden, ettersom de var på 45 kg i rykk og 60 kg i støt. Det viktigste usikkerhetsmomentet var at jeg måtte ned 3 kg i vekt, ettersom jeg normalt veier rundt 80 kg - og jeg veide inn på
76,7 kg.

I vektløfting går det i hele kilo og man kan øke med 1 kg, 2 kg, eller hva man vil, bare det er hele kilo. Jeg startet med 46 kg i rykk, fikk tre hvite lamper og ny norgesrekord. Så tok jeg 48 kg og 50 kg på samme måte. I støt begynte jeg på 65 kg, 5 kg over norgesrekorden og fikk tre hvite lamper. Deretter tok jeg 68 kg og 70 kg på samme måten. Fangsten ble altså 3 norgesrekorder i rykk, 3 i støt og 3 sammenlagt.

Det var fin stemning under mesterskapet og det ble en meget hyggelig opplevelse i Tønsberg. Noe som overrasket meg litt, var at de gamle gutta kjente meg igjen etter alle disse årene. Det var overraskende, for da jeg deltok på en klassesammenkomst for noen år siden, var det godt over halvparten av de gamle klassekameratene som ikke kjente hverandre igjen.

Jeg vil avslutte dette med å oppfordre flere av Kraftsports gamle vektløftergarde om å få en viss aktre legemsdel i gear, og hive seg på vektstengene igjen!

Omtale og protokoll her