Are på TV Norge i går kveld

Postet av Idrettslaget Kraftsport den 9. Jul 2006

Reportasje om Are og hans lagkamerat i forbindelse med VM i bobstart

Det er VM i bobstart i Tyskland i disse dager. Are Knutzen var påmeldt i øvelsen 40 m sprint med 2-er bob. Boben veier ca. 150 kg, og laget består altså av to mann. Dette er mye større ute i Europa enn her hjemme på berget (kanskje særlig grunnet mangel på bobanlegg).

Starten i bob er uhyre viktig. Med Ares styrke i knebøy utvikler bena en enorm kraft de første 40 meterne, omtrent som under en bobstart på is om vinteren. Are og hans bobkamerat var kapable for å hevde seg i toppen, men under den siste treningen før VM sparket Are så kraftig fra at den ene akillessenen røk. Nå må han gå med foten i gips i seks uker framover. Dermed ble det dessverre ingen deltakelse i VM bobstart for det norske laget. Men det var en fin reportasje om Are og hans lagkamerat på TV Norge.